Terug naar recensies

Animato onroert met Mendelssohn

OOSTERBEEK - Een veelbelovend strijkkwartet trad donderdagavond op in de goedbezette Vredebergkerk. Het was het eerste concert van het seizoen van de Stichting Kamermuziek.

Het Animato Kwartet bestaat uit Shin Sihan-viool, Tim Brackman-viool, Elise Karen Tavenier-altviool en Pieter de Koe-cello. Ze geven regelmatig concerten in binnen-en buitenland en het kwartet kreeg in Brazilië een onderscheiding voor 'Artistieke Excellentie' voor hun optreden tijdens het 'Festival international de Inverno de Campos do Jordao' en in hetzelfde jaar bereikte men als publieksfavoriet de finale van het Grachtenfestival concours (2014).

Er staan drie werken op het programma: Strijkkwartet nr 5 van F.J. Haydn, Langsamer Satz in Es groot van A. Webern en na de pauze het Strijkkwartet nr 2 van F. Mendelssohn. Haydn wordt wel de Vader van het strijkkwartet genoemd. Zijn zes werken hebben de bijnaam van de 'Zon-kwartetten' gekregen en terecht, want hierin is warmte en licht en onderga je de schoonheid van zijn uitgekiende melodievormen. De eerste viool komt tot zijn recht met de vele solo's die hierin voorkomen. Shin Sihan bespeelt een prachtig instrument en hij wordt ondersteund door de overige instrumenten.

In de dubbelfuga heeft ieder een eigen deel en vormt dit de finale van het vierdelige stuk. Van een andere aard is de muziek van Anton Webern. In 1962 werd de Langzamer Satz als premiëre uitgevoerd in Seattle. Zijn eerste composities bevatten veel dissonanten. Maar dit werk is nog tonaal. Zijn nichtje Wilhelmina inspireerde hem en zij trouwden in 1911. De vier musici beantwoorden aan dit liefdesverhaal met de passie die Webern hierin verwerkte.

Maar het hoogtepunt van deze avond is het Strijkkwartet van Felix Mendelssohn. Deze veelzijdige componist kwam al jong met muziek in aanraking. Zijn vader organiseerde huisconcerten en nodigde bekende kunstenaars uit, zoals Goethe en Liszt. Met bewondering luistert men naar de uitvoering van dit werk dat uitblinkt door een afwisseling van opzwepende passages en ontroerende eenvoud.

Maria Koster