Terug naar recensies

Mozart en zijn muzikale tijdgenoten

OOSTERBEEK - The Hague String Trio gaf donderdagavond een concert in de Vredebergkerk. Hun optreden stond in het teken van Mozart en tijdgenoten.

Het trio bestaat uit de volgende leden: Justyna Briefjes-viool, Julia Dinerstein-altviool en Miriam Kirby-cello. Gast is Pauline Oostenrijk-hobo. In 2006 richtten drie bevlogen musici The Hague String Trio op. Hun voorliefde voor kamermuziek en het omvangrijke repertoire voor strijktrio heeft hen bij elkaar gebracht. Ook minder bekende werken van Melartin of Krasa staan op hun programma.

Daarnaast bieden zij concerten aan met gastmusici, zoals pianist Daniel Kramer en nu Pauline Oostenrijk. Zij won met haar hobo een groot aantal prijzen, waaronder de Nederlandse Muziek Prijs, de hoogste staatsonderscheiding op het gebied van klassieke muziek. Ze was 26 jaar solo-hoboïste van het Residentie Orkest in Haag en gaf talloze concerten in binnen-en buitenland. Van Johann Christian Bach, de jongste zoon van J.S.Bach klonk het Hobokwartet in Bes. Mozart was zijn leven lang dankbaar voor de invloed die Johann had uitgeoefend op zijn stijl. De hobo heeft in dit werk een belangrijke rol, vooral in het vrolijke spel met de viool, met de begeleiding van de alt en cello.

Hierna volgt Mozart, met zijn Allegro voor strijktrio in G. Dit vurige werk vormt een contrast met zijn Hobokwartet in F. Hierin is een prachtige samenwerking met de hobo en de viool, in de lange thema's en de korte motieven. De hobo zingt en Pauline laat haar instrument optimaal uitkomen. Na het wat sombere Adagio komt de opgewektheid in het Rondo weer terug. Het Hobokwartet in C van F,V. Kramár is een vrij onbekend werk, maar getuigt van spontaniteit en kleurrijke ritmes. Van C. Cannabich zullen de meesten nog niet gehoord hebben. Ook deze tijdgenoot van Mozart valt op door verrassende imitaties. De klagende melodie van de hobo lost op in een sprankelend einde van een bijzonder werk. De musici schotelden het publiek een waar muzikaal palet voor, waarvan men volop genoot.

Maria Koster