Terug naar recensies

'Klasse duo in de Vredebergkerk'

OOSTERBEEK - In de Vredeberg Kamermuziek serie vond donderdagavond een optreden plaats van het duo Ella van Poucke, cello en Jean-Claude Vanden Eynden, piano.

De rijzende ster, Nederlandse celliste Ella van Poucke heeft al verschillende prijzen gewonnen en als kamermusicus heeft ze talloze concerten in binnen-en buitenland op haar naam staan. Zij wordt vaker begeleid door de Belgische pianist Jean-Claude van den Eynden.

Nauwelijks zestien jaar oud was hij laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd, waarna zijn carrière als solist startte. Hij is momenteel professor aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel en hij treedt geregeld op als jurylid bij internationale wedstrijden.

Veel aandacht was er voor Robert Schumann en na de pauze kwam Sergey Prokofiev aan het woord. De Fantasiestücke voor piano en cello bevatten drie delen, ieder met een eigen karakter. De cello en piano wisselen elkaar af in dit melancholische eerste deel en gaan dan over in het zangerige en lichte tweede deel. Het derde deel 'Rasch, mit Feuer' eindigt in een droevige sfeer.

Het Adagio en Allegro bedoelde Schumann allereerst voor hoorn en piano. Eventueel mocht dit werk in combinatie met een viool of cello worden uitgevoerd. De gedragen melodie gaat over in een fantasierijke invulling,die het duo tot een perfecte eenheid smeedt. De melodieuze celloklanken worden omlijst door de alerte pianobegeleiding. Wederom een compositie van Schumann, zijn '5 Stucke im Volkston'. Ieder stuk heeft een andere kleur.

Ella laat in het eerste deel een stevige dans horen en hierna de cello prachtig uitkomen in 'Langsam'. De dubbelgrepen in een volgend deel worden met groot gemak uitgevoerd. Prokofiev leerde van Korsakov ondermeer het instrumenteren. Hij was in de eerste plaats pianist, maar legde zich later ook toe op de cello. In zijn Sonate voor Cello en Piano kon men de cello horen in een donker thema, met hartstocht en lichtheid. Het publiek volgt de prachtige verklanking van deze Sonate en laat hun bewondering blijken door een langdurig applaus.

Maria Koster