Terug naar recensies

Schuberts gitaren en Spaans vuur in Vredebergkerk

OOSTERBEEK - In de Vredebergkerk trad donderdagavond een gitaarduo op. Het concert was georganiseerd door de Vredeberg Kamermuziekserie. Voordat Izhar Elias en Fernando Riscado Cordas inzetten met een Ouverture, heette voorzitter Jacinta Molijn de bezoekers welkom, met een speciaal woordje voor de aanwezige burgemeester Agnes Schaap.

Gitaarmuziek wordt geassocieerd met Spaanse muziek. Rossini schreef een komische opera en de Cavatine van de graaf Almaviva instrumenteerde hij voor orkest en gitaar. Gitaristen begonnen met bewerkingen. Spaanse piano-en orkestwerken werden gearrangeerd. De gitaar als solo-instrument begon in het begin van de 19e eeuw in Centraal Europa door te dringen.

Zo ook de Ouverture tot de opera Il Barbiere di Siviglia van Rossini uit 1816 voor gitaar. De lyrische fragmenten en snelle motieven werden door de Italiaanse gitaarvirtuoos Giuliani bewerkt voor twee gitaren. De gitarist Schuster maakte veel arrangementen, zoals het deel uit het strijkkwartet nr 5 van Beethoven. Het duo liet de gitaren als één instrument klinken, zo ook in de Piano Sonate nr 21 van Schubert, in een arrangement van Cordas. Repeteertonen en aparte accenten worden afgewisseld met ritmische korte noten en wat wrange akkoorden.

Schubert had ook gevoel voor drama, maar lichtvoetigheid en vrolijkheid paste hij meestal toe in zijn werken. De gitaar is niet weg te denken in de Spaanse volksmuziek en deze is nog steeds een geliefd instrument, waarbij ook vaak gedanst wordt. Rodrigo componeerde in 1959 zijn Tonadilla voor twee gitaren.

De melodische fragmenten worden ondersteund door felle akkoorden, die vaker terugkomen. Van de Catalaan Albeniz horen we melancholische fragmenten en de vier delen die uitgevoerd worden blinken uit door een verfijnde, melancholische en soms krachtige vertolking. De Dansen van De Falla, vooral de Danza Espagnola laten de sfeer van de Andalusische muziek ten volle uitkomen.

Maria Koster